Tips bij het uitbesteden van linkbuilding

Doordat linkbuilding door de afgelopen 5 tot 10 jaar een behoorlijke verandering heeft doorgemaakt wil ik je graag een aantal tips aanbieden om de juiste linkbuilder te kiezen voor jouw project. Met deze linkbuilding uitbesteden tips kies je makkelijker de juiste linkbuilder voor jouw project. Jammer genoeg zien we nog elke dag dat er zogenaamde linkbuilders actief zijn die het op een black hat manier durven aan te bieden richting hun klanten. Black hat linkbuilding gaat in het begin van een traject altijd goed, maar zal binnen enkele maanden een neerwaarts effect afgeven aan je posities.

Stel de beoogde linkbuilder een aantal vragen

Linkbuilders zijn vaak een beetje geheimzinnig over wat ze je precies kunnen aanbieden en welk resultaat mogelijk haalbaar is binnen een bepaald termijn. Deels kan ik dit begrijpen omdat wanneer Google een update doorvoert in het algoritme beloftes soms langer tijd in beslag nemen. Maar ze kunnen je altijd een goed beeld schetsen over de haalbaarheid van een campagne en een plan de campagne geven. Vraag dus altijd naar de haalbaarheid en een plan van aanpak! Kan de linkbuilder daar geen gedegen antwoord op geven ga dan niet in zee met deze partij.
Linklocaties worden in veel gevallen nooit direct aan u getoont, dit kan twee verschillende redenen hebben.

  1. Ze willen hun netwerk beschermen tegen boosdoeners.
  2. Ze hebben geen netwerk en kopen hun backlinks in bij derden.

Accepteer dus gewoon als men niet gelijk over de brug komt met linklocaties die ze je kunnen aanbieden, maar vraag om een aantal referenties. Wanneer je in contact bent met een ervaren linkbuilder kan hij/zei je zeker een paar referenties opgeven van succesverhalen of lopende trajecten.

Vraag de linkbuilder naar de manier van rapporteren. Sommige linkbuilders delen wel/geen geplaatste links. Indien je hier echt waarde aan hecht vraag hier dan om. Richting betaalde klanten wil men vaak wel gerealiseerde backlink rapporten opmaken en versturen. Zorg er in dat geval voor dat je deze locaties ook controleert op relevantie. Naast het rapporteren van gerealiseerde backlinks kan je vaak vragen om een tracking tool waarmee je het verloop kunt bijhouden van je zoektermen. Kijk hier niet dagelijks in, een paar keer per maand is voldoende. Zorg ervoor dat je de linkbuilder wakker houdt en hem eens per maand om een update vraagt als je deze niet al krijgt.

Your email address will not be published. Required fields are marked *